Tuesday 18 May 2010

Properly English? I don't think so...

The sun came out unexpectedly today...

... so I came out too, and with me...

... the gloriously large blue-white mugs, given to me by some very sweet pupils many moons ago.


It was late afternoon...


...and with the man in the house very busy at work, and the children in need of their evening meal, no real tea party did actually take place here today. But one day soon, I will recreate this little scene, adding freshly brewed tea in the mugs and appropriate biscuits to nibble. I shall practise raising my pinkie finger high in the air, as is customary for the ceremony...

When the man spotted the net curtains - used as table cloth here - I had bought at IKEA for a penny, and with the intention to use as mosquito nets, he said...


"Congratulations darling, you have become properly English, you have bought net curtains!" A slightly hair-raising accusation, and protesting wildly, I hurriedly folded and put them away. Far away. Out of sight. Out of mind. Forgive me, any potential net curtain lovers out there, it is just not my thing.


And in real life, my garden is not often the tranquil haven previous pictures may have fooled you to believe... Not with the unending list of garden chores, fence painting and other jobs that shamelessly block my piece of mind. Not with the plastic fantastic that accompanies children. Not with the noise level that inevitably comes with mentioned children...


...and I wouldn't have it any other way!

12 comments:

  1. Fint skrivet Helena! Du är en riktig berättartalang, förutom att du gör snygga installationer... Log igenkännande när jag läste det där om att man genom att fånga detaljer och delar av trädgården på bilder kanske ger den ett bättre 'totalintryck' än vad som är fallet... Så är det hos mig i alla fall. Usch vad mycket som jag har som är rent 'fult' eller ovårdat. Men min filosofi är att alltid försöka se det som är vackert, i stället för att haka upp sig på det som inte är det...

    Ursnygga temuggar. Jag fick av min svärmor tallrikar (flata och djupa) i ett liknande blått mönster, som hon inte ville ha längre. Ja. tack sa jag..... :-)

    Här är det varmt, tror det var 15° när jag klev upp, så det landar nog kring 20° i dag....

    Ha' en bra dag!
    /Charlotte

    ReplyDelete
  2. Jag håller med ovanstående "Charlotte" - du är verkligen en strålande berättare och jag skrattar ofta gott åt dina lite underfundiga
    rader!:) Ja, jag kan riktigt se dej med "a pinkie finger high in the air"!! Precis så som (vi svenskar i alla fall) tänker oss det genuint brittiska!

    Din trädgård ser helt ljuvlig ut, och att man väljer sina passande motiv - det vet vi ju alla!
    En underbar dukning i din trädgård!

    Ha en härlig dag!
    Kram
    Lisa

    ReplyDelete
  3. Å jäklar va vackert!!! Och va kul att du hade kikat in hos mej förr, jag kommer kika in hos dig ofta framöver, åh så mycket fint du har att visa, njutbart!!!! Soliga hälsningar från Nordingården & Mari.

    ReplyDelete
  4. Hej Helena!
    Har just hittat till din blogg via en av mina läsare & va glad jag blev. Superhärliga bilder, roligt & läsa...sen har jag min lillasyster i England sen 15 år tillbaka & vi älskar att ta hennes lilla mini & åka runt på landet till alla super-Engelska byar. Det ser jättevackert ut hos Er, hit kommer jag fler gånger!
    Mvh Åsa

    ReplyDelete
  5. Hej vännen!

    Du tar verkligen andan ur mig så här på tisdagen. Vilka underbara bilder! :) Och även fast det inte blev något tea party just då kan jag verkligen se er sitta där och njuta. ;)

    Men den allra bästa bilden tyckte jag faktiskt var just den med ditt bord, rutchkanan och din son. :) Det är ju just så underbar som en trädgård ska vara. Njutning för alla, liv och rörelse och ett rum för upplevelse på många olika plan. :)

    Jag skrattade gott åt din mans kommentar och jag förstår din fasa. Jag har själv under många av mina vistelser i England förundrats över deras fascination av dessa "net curtains". ;)

    Tack för att du har förgyllt min dag med dessa vackra bilder vännen. :) Jag önskar dig en riktigt härlig dag tillsammans med dina kära. :)

    Kram Lotta

    ReplyDelete
  6. Det är alltid en fröjd att besöka din blogg! Härliga bilder som vanligt! Ljuvligt porslin! Fantastiskt fin kruka! :)
    Tack & lov att du inte är någon fan av net curtains! ;)
    Ha en bra dag!
    Kram från Jonna ♥

    ReplyDelete
  7. håller med alla ovanstående bloggare, skulle gärna ta a cup of tea hos dig i ditt paradis.

    soliga kramar marie

    ReplyDelete
  8. Hi hi... det är kul när man får kommentarer av sin make. När det säger saker om en själv som får en att inse att man gjort något out of character.

    Finfina koppar. Latte tänkte jag då, men naturligtvis ska det vara té. Jag läste nån gång att det här med att peka lillfingred när man dricker kommer från en kung som hade brutit fingret och gjorde det av nödvändighet. Myt eller inte, det vet jag inte.

    Barn och plast och dela trädgård. Ett till hi hi. Känner igen mig.
    Ett äldre par som promenerar på vår gata varje dag har utnämnt våran trädgård till det finast och mysigaste just på grund av att den har lite både och. Det gör att det ser använt och bebott och levande ut.

    Snart är det nog dags för dig att skriva en bok, Helena. Någon föreslog en coffee table book. Perfekt. Ta bara dina blog entries. Voila! Du skriver så fint och tar så fina bilder.

    Tack för två tittar igår. Oväntat. Blev det en bakelse? Kunde inte släppa tanken efter att jag läst det så pojkarna fick en blueberry scone med massor av bär och grädde till efterrätt igår. Ovanligt treat.

    Kramisar

    Annelie

    ReplyDelete
  9. Romantiskt och vackert - ett väldigt svenskt sätt att använda net curtains kanske? Precis en sådan kruka har jag varit och klämt på flera ggr, men det var i SVerige, och det om stoppade mig var att jag alltid reser med bara handbagage när jag hälsar på hemma - alltså ingen plats för tunga krukor, ens små!

    ReplyDelete
  10. Woooowwwww........this is all so beautiful done................i really love it all.....................hugs from Ria..........

    ReplyDelete
  11. HÄRLIGA TEKOPPAR!!! Inget jag skulle våga visa nån, om jag nu skulle komma över några. Blir "mobbad" tillräckligt som det är, för att jag dricker mitt te ur "fågelbad", som folk brukar tycka. De förstår inte min passion för te...hihi!

    ReplyDelete
  12. Jag dååååååååååånar vad vackert!!!
    Underbara bilder;o)

    Kram Kram Malin

    ReplyDelete

Dearest reader, I am sorry you have to go through the extra trouble of word verification to leave a comment here. After having received around 250 spam comments for each post recently, I have unfortunately had to add this filter.

Thank you so much for your comments!