Friday 22 October 2010

Lasting and versatile blue loveliness...


We have really struck gold with our next-door neighbours. Not only are they lovely people, they also have a walnut tree in their garden, whose branches stretch far into our garden, letting us enjoy their shade, their foliage and their fallen fruit. But today's entry is not about the lovely walnut tree, it is about the gorgeous blue loveliness growing in their front garden, having gone slightly berserk and overflowing through the iron fence onto the pavement. Best of all, our neighbours do not mind my helping myself to some of this seductively scented blue joy...

First a modest photograph, then a wreath, a small bouquet wrapped in a vine leaf, and now, the most recent usage: small lavender-filled mini cushions in pure linen, onto which I transferred the photo (mirrored on the fabric, as it was transferred with the "iron-on" method). With Christmas around the corner, I think I have got at least one stocking sorted...

Nature is fantastic and I am grateful to it for nurturing such a beautiful, versatile and health-promoting plant in its palm. Not to mention leaving in our house the most spectacular scent...



Heavenly scented greetings to you all!

39 comments:

  1. you are one busy bee aren't you!!! Love lavender, and all those things you made are so cute!!!
    HURRAY for your neighbours!!:)

    Love
    Lynda

    ReplyDelete
  2. Som vanligt underbara bilder och lika vackra ord på din blogg!!!
    Man blir glad långt in i själen att vara inne hos dig! Tack för att du delar med dig av ditt.

    Trevlig helg//Pernilla

    ReplyDelete
  3. Mycket vackra bilder!
    Önskar dig en mysig kväll och en fin lördag!
    Kram Sirpa

    ReplyDelete
  4. What a lovely lavender post darling...i like that pillows......so nice you make that !!! lovely weekend .......love Ria...

    ReplyDelete
  5. Varför har vi inte luktdator??? Men det är lätt att komma ihåg hur lavendel luktar så jag känner det ändå, mmmmm.... härligt!
    Hälsningar
    Katarina

    ReplyDelete
  6. Kära Pernilla, då du inte har en blogg där jag kan lämna en hälsning tillbaka, hoppas jag att du kanske kikar in här igen, för ett varmt tack skall du ha för de värmande och uppmuntrande orden!

    Varmaste hälsningar, Helena

    ReplyDelete
  7. mmm helena,du är min stora idol du, jisses sån härlg inspiraton du bjuder på i båd hjärta och öga!!!
    må gott nu väntar idol...du vet på tv, varenda svensk är bänkad, fniss!!!
    varmkram lotten

    ReplyDelete
  8. Fina, fina bilder! Som vanligt! :)
    Vilken toppenidé med lavendelkuddarna!
    Ha en fin helg!
    Kram, Anna-Karin

    ReplyDelete
  9. What a lovely mini cushions. I have bought that iron transfer paper also but haven't done anything yet.
    Kram,Henrietta

    ReplyDelete
  10. Vilka underbara lavendelskapelser! Man kan nästan känna doften!
    Ja, vilka underbara grannar som förser er med både det ena och det andra!

    Önskar dej en härlig och skön helg!
    Här i Sthlm kom första snön inatt! BRRRR!

    Kram
    LIsa

    ReplyDelete
  11. Lavendel är något alldeles speciellt... så mycket sött du har skapat av dem!
    Och vilken alldeles underbar promenad du tog mig med på i förra inlägget - tack!
    Önskar dig en härlig helg!
    Kram Allis

    ReplyDelete
  12. Åh, så mycket fint du bjuder på. Lavendeldrömmar i ett kallt Sverige...
    Ha det gott,
    Charlotta

    ReplyDelete
  13. KJæreste Helena!!
    Alltid like trivelig å komme inn til deg!! Rakk ikke plukke inn lavendel før det var for sent...men neste sommer...:-)
    I går snødde det litt her i drøbak...kom som du skjønner helt i julestemning:-)
    Og vi har kost oss, hadde på Lindgrens "Emils jul" på lydbok mens vi pysslet...hvilken herlig tid på året dette er!!
    God hleg til deg og guttene!!
    klemmer♥

    ReplyDelete
  14. Takk for koselig kommentar hos meg! Koselig at du er innom da, jeg er også alltid innom hos deg når du legger ut noe, for dine bilder er alltid så inspirerende og gir vakre og gode følelser. Stoor inspirasjonskilde for meg. Det blir koselig med jul. Gleder meg til å sette igang, selvom det er litt tidlig ennå. Får ta halloween først...så setter vi igang etterpå :-) Ha en skjønn helg, Helena!! Klem

    ReplyDelete
  15. Your lavender cushions are lovely, they smell so well!!

    And you are always welcome to shop with me...there are so many lovely adresses to visit!

    Wish you a happy weekend and thanks for your lovely comment! Many hugs, Ingrid

    ReplyDelete
  16. så nydelig! nesten så jeg kan kjenne den deilige duften helt hit.... mmmm...
    Ha ei strålende helg!
    Klem
    Lise

    ReplyDelete
  17. Hi
    Lavender what more can you say - I just love it and love making bags for it too. Thank you for your lovely remarks on my blog - I lived on the South side of Bath going towards Frome. But I have always loved Bath and tried to go as much as possible, its a beautiful place.
    have a lovely weekend.
    Jillx

    ReplyDelete
  18. Vilka snälla grannar du har, och att dom har både valnötter och lavendel! Ett valnötsträd det är ju sånt som jag bara drömmer om. Så vackert med lavendel när det är så mycket, och så fina saker du gjort av den.
    Ha en fin helg
    Varm kram
    AnnaMaria

    ReplyDelete
  19. Åh, jag kan känna doften ända hit, så underbart.

    ReplyDelete
  20. Wow...Helena!!! Vilka lavendel-doftpåsar..... Sååå fina.... Riktigt fräckt med bilden tryckt/påstrykt och att knyta bandet så där tvärsöver.... Dom föll jag handlöst för... Du, det där med att sälja dina alster här på bloggen.... det är inget du funderat över....!? (tror jag frågat dig förut ;-)). Du skulle konstant få göra i ordning försändelser till din stamkund i norra Sverige....

    Jag blir så nyfiken på hur du egentligen gjort..... Gissar att det är en fotofirma som 'framkallat' bilden till påstrykningsbara lappar... eller!? Du är bara för påhittig..... Tänk om man hade en såna mängder lavender att det gick att göra doftpåsar.... Jag kanske på min höjd får ihop en halv.... hur kul är det ;-) Och några grannar med frodiga lavendelhäckar är inte att hoppas på för min del.....

    Du är sannerligen en sprudlande och kreativ tjej Helena..... Creativity is good!

    Antar att ni är friskare i familjen nu.... skönt!
    Kramar från norrland
    /Charlotte

    ReplyDelete
  21. Hei pa deg, Helena!

    Lavendel er kjempedeilig! Heldig med naboene, ja ;-) Jeg fikk noe lavendel denne uken av en tidligere nabo som jeg har fortsatt kontakt med. Jeg har tenkt a torke den og sa lage lavendelsukker - kanskje det blir en liten gave til noen, ogsa?

    Hvor kjopte du forresten det pastrykningsbare fotopapiret? Jessops? Staples? eller en annen butikk?

    ha en flott dag!
    klem Mette

    ReplyDelete
  22. Are you serious??? Guuuud vad du är duktig och inspirerande!!!
    Fullkomligt galen kär i dina lavenderkuddar!
    Trodde först att de prydnadskuddar och totaldiggade dem som de var. Insåg sedan efter jag läst texten att de var minisar och fyllda med lavendel (tittar alltid på bilderna innan jag läser). Hur smart är du då...

    Jag som precis var i craft stor:en och ladde upp material. Nu vill jag tillbaks igen. Köpte faktist lite linne för kuddar. Great minds think alike, fniss.

    Nu har jag tagit fram mina sparade julnummer från Drömhem och Trädgård för att inspireras till julpyssel. Har först lite Halloweenpyssel att göra idag. Ska skriva på hemmagjorda gravstenar till våran Graveyard som vi sätter upp i trädgården varje Halloween. Vi får typ 100 kids här. Kul.

    Kram till pysseldrottningen.

    ReplyDelete
  23. Hola Helena, so lovely mini cushion and wreath, they are beautiful. And the ride you did in the you-time is wonderful, so pretty village you live by.
    cariños

    ReplyDelete
  24. Och jag tycker som Charlotte att du ska fundera på att sälja dina saker.

    ReplyDelete
  25. Har en skön söndag!
    KRam Sirpa

    ReplyDelete
  26. Du är så underbart kreativ och inspirerande kära Helena! Här har man legat nerbäddad under ett par dagar och inte alls hunnit med bloggrundor och när man kikar in här hos dig så möts man av ett underbart fyrverkeri av inspirerande bilder, text och underbar värme som alltid. Du är så begåvad vännen och en fantastisk inspirationskälla för många. Jag beundrar din "pyssel-gen" och din förmåga att omsätta dina idéer till praktik. Eftersom jag själv inte har begåvats med den där pyssel-genen och talangen njuter jag till 100% av att se allt vackert som du gör kära bloggvän. Och jag håller med tidigare talare, du borde öppna web-shop här via bloggen. Jag hade garanterat varit en återkommande kund.

    Ett stort tack för att du tog med oss på ännu en runda i den mysiga grannbyn. Jag gillar den där byn och dina bilder sätter verkligen fart på kreativiteten hos mig vad det gäller skrivande. Tack för den inspirationen Helena!

    Slutligen vill jag också passa på att tacka (det blir en tack-kommentar det här är jag rädd för...) för alla uppmuntrande och värmande ord vännen. Du är en sådan otroligt varm och generös människa och jag är glad att vi fann varandra här i bloggvärlden för en mer omtänksam bloggvän kan man inte ha. Tack du underbara för att du finns och lycka till med alla dina projekt. Du vet din potential!

    Kram Lotta

    ReplyDelete
  27. Visst är det underbart med lavendel! Jätte fina doftkuddar och kransen är vacker. jag har levendel i en kruka som jag hade ute på baksidan i somras, får se om den överlever i mitt sovrumsfönster.

    Kram Dila

    ReplyDelete
  28. Tack för tipset!
    Det var ju riktigt smart att föra över den där snygga bilden till de gulliga lavendelkuddarna. Det ska jag nog försöka mig på,.. fast jag behåller den nog själv:-).
    Så himla tur att du fått så trevliga grannar som dessutom har så mycket trevligt i sin trädgård.
    Ha det bra!
    Camilla

    ReplyDelete
  29. Fantastiska bilder och text (som vanligt). Lavender dessutom - känner nästan doften ända hit. Var exakt köper Du papperet som gör att Du kan stryka på allehanda bilder på tyger??? Urläckert!

    Kram!
    Lena

    ReplyDelete
  30. Wow, vilket härligt lavendelpotpurri du bjuder på!

    Jag missade att sköra min lavendel i år, men jag hoppas på bättre lycka nästa år!

    Mvh
    Frida

    ReplyDelete
  31. Don t worry no calories!!!Thank you for visiting my blog.
    I love your lavender pillows.

    Have a nice and sunny week

    Sabine

    ReplyDelete
  32. Hej ett litet tips till dig;)

    iLoveGratis är en sajt där man kan skänka bort prylar och möbler man inte behöver istället för att slänga de. Så om du har böcket, gamla möbler eller vad som helst skänk bort de gratis och enkelt på iLoveGratis!

    Är du en student eller någon annan som behöver möbler och prylar till inredningen av hemmet? hitta det mesta gratis på sajten...

    Just nu finns det 1000-tals prylar som skänks bort allt ifrån gardiner till soffor, bokhyllor och bilar.

    Tipsa gärna dina läsare om sajen:)

    http://iLoveGratis.se

    ReplyDelete
  33. Hej igen!
    Tack för tipset för hur man ska få bilder på tyger - nu ska jag bara fundera på vad jag ska fotografera - det blir lätt litet tvångsartade tankar på....lavendel....

    Kram,
    Lena

    ReplyDelete
  34. Hej på dig, och tack för din härliga kommentar på min blog, va glá man blir! Du tycker att jag tar bra foton, men jag blir hel imponerad av dina fotografier! Vilken bra smak du har för trädgård, alltså helt i min smak ;) Ha det gott så återkommer vi!

    ReplyDelete
  35. Så underbara lavendelkuddar, blir riktigt inspirerad att sy några själv. Har ju en hel del lavendel som jag torkat. Härligt med så goda grannar det betyder mycket det.
    Ha nu en bra start på veckan!
    Kram Lena

    ReplyDelete
  36. Hejsan !!!
    Som vanligt helt underbart att titta in här !!!
    Wiee, vad jag har missat ....föra inlägget med,hur är det möjligt...
    Är visst ute och snurrar för mycket nu för tiden....
    Fick nästan lite dåligt samvete när jag läste att du äntligen fått lite tid för dig själv...
    Jösses, jag gör inget annat än partyar nu för tiden !!!
    Men, believe me, det har inte alltid varit så...
    Älskar lavendel så detta inlägg är som balsam för själen !!!
    För nåt år sedan fyllde jag hela balkongen med lavender och det var som att komma tillbaka till syd-frankrike, helt underbart !!!
    Tyvärr är jag allergisk mot det mesta och efter bara ett par dagar i himmelriket så kunde jag inte gå ut mer på balkongen , så det var bara att se till att minska lite.... !!
    Fina bilder som vanligt och du gör som jag, njuter lite till av hösten innan "julen tar över helt "...
    Kul att vi har samma grejer och oh, ja, vad jag gillar citatet...
    Jag har två kuddar också och en likadan pläd i vinrött, som befinner sig på balkongen just nu , till min katts stora glädje....
    ha det mer än bra,
    höres,
    Kram,
    Monica

    ReplyDelete
  37. Hej Helena,

    En sådan väldoftande minikudde skulle jag inte tacka nej till i min julstrumpa! Jättesöt! Får vi se en Etsy shop här snart tro? Hm?

    Ursäkta - måste återgå till lingonsylten som vrålkokar på spisen. Insåg att den var slut... behöver den till fingrarna jag ska provbaka senare i veckan ;)

    Ha en skön dag!
    Kram Sanna

    ReplyDelete
  38. Undebart att komma in här hos dig. Jag skulle kunna sätta mig i ett flyt och bara åka till dig. Vad många fina fotomiljöer det finns hos dig.
    Ha en skön helg
    Annika

    ReplyDelete

Dearest reader, I am sorry you have to go through the extra trouble of word verification to leave a comment here. After having received around 250 spam comments for each post recently, I have unfortunately had to add this filter.

Thank you so much for your comments!