Sunday 16 January 2011

Raindrops keep falling on my head...


With dark, dark clouds making even the brighter parts of our house look gloomy and dull, it is time to flee into the room where our melatonin levels are most likely to be restored in a blink. Welcome to drink up the light with me!

Previous owners added the conservatory to the house. It is on a different level to the rest of the house, a couple of steps up from the kitchen. A sliding glass door has been added to appease Building Regulations - hence the rather odd-looking frame, and to serve the rather useful purpose of keeping the heat or cold from the conservatory from entering the rest of the house. 

On the wooden shelf to the right, you can see two Christmas presents from my very own Santa. An old, tall enamel jug and a matching - I believe it is called - corn scoop. In a house with a distinctive lack of corn, some moss and flowers seized the opportunity of a lazy Sunday in the scoop's embrace...






Behind my chequered star cushion in the armchair, rests my "Carte Postale" cushion cover, which I won in May-Liss' give-away just before Christmas. May-Liss is the lovely lady behind the Norwegian blog Malivas Verden, and yet another of so many warm and stylish blog sisters out there I have had the pleasure of getting to know through blogging. Thank you so much, May-Liss!

Ceiling fans are not on my Top Ten list of desirable objects, but this is a room that can reach some rather spectacular temperatures when basking in the summer sun, so the fans do justify their existence in this "green house"-ish room. Function before form? Well, maybe just this once...

Below is the rest of the conservatory, facing the garden, as it looked before Christmas. Think away the wreaths and the star lights and the pine cones...

Outside, the temperatures whisper of spring in the making. As for the rainfall with no end in sight, well, I'm thinking water lilies for the planting borders this year. What do you think?

All the best,
Helena

33 comments:

  1. Vilket härligt uterum/vinterträdgård ni har! Jag ha en hel hög gamla fönster stående, en dag hoppas jag att jag har ett likande rum...

    ReplyDelete
  2. Hallilå käraste Helena!

    Är inne en liten kort stund bara för en liten paus....håller på att göra ett litet snöprojekt ute..... Vad kan en insöad flicka göra för att få utlopp för sin inneboende kreativitet, jo.... gå ut.... i snön.... ;:))))))))) Annars har jag precis gjort ett inlägg om att jag LETAR EFTER LJUSET! Och här hittade jag det... i ditt härliga uterum..... !!!!! Så fint du har det där... Jag tror jag skulle bostätta mig därinne mörka dagar... för att få så mycket ljus som bara är möjligt!!! Kul att få se vyn mot köket också.... Nu förstår jag hur rummen hänger ihop.... Lyckas brutta att ha ett sånt rum!!! Arrangerat allt vackert, ljust, luftigt och harmoniskt har du gjort också.... Ahhhhh...... like, like, like.........

    Hoppas allt är toppen med dig!
    Nä, nu ska jag ut igen...... :-)

    Många kramar till dig!
    /Charlotte

    ReplyDelete
  3. Fniss... vi hälsade på hos varandra nästan samtidigt.... tankeöverföring kanske!?

    ReplyDelete
  4. What a lovely place to find light! I hope spring soon will be here, so we can go outside...working in the sun in our gardens!

    Have a nice week, Helena! Warm wishes for you from here! Ingrid

    ReplyDelete
  5. A lovely, light-filled room - beautifully (simply) decorated by you! We've had so much rain, I'm considering rice paddies!!

    ReplyDelete
  6. Oj, for et heftig rom å ha! Kunne VIRKELIG ønske jeg satt der med ei god bok, en deilig kopp te og hørte på tam-tam-tam... regndråpene som drypper på glasstaket.... åh, salig! :)
    Klem Lise

    ReplyDelete
  7. Vilket härligt rum med massor av ljus. Har också alltid önskat mig ett sådant rum, där man kunde börja njuta av våren lite tidigare, medan det ännu är för kallt att sitta ute.
    Måste vara ganska trist med bara regn, men jag börjar nog få tillräckligt av all snö också...Jag är inte riktigt någon vintermänniska.
    Ha det så bra önskar Mona

    ReplyDelete
  8. What a lovely light place to be.....i hope the rain stopped !! and spring will arrived soon..............love Ria....happy week.....xxx...

    ReplyDelete
  9. Vilket häftigt rum - och LJUST!!! Så våren är i antågande säger Du? Njae...

    ReplyDelete
  10. Hoppsan, vad snygg vinterträdgård du har! Rena rama drömmen! Allt ljus måste ge dig mycket styrka då man längtar efter våren och värmen.

    Det regnar här uppe hos oss också (-1 grader) men vi har en halv meter snö därtill så romantiskt kan jag inte kalla det för. :-(

    Ha en trevlig början på veckan!

    Kram
    Sari från Puumuli

    ReplyDelete
  11. Vilket underbart hus du verkar bo i, det ena leder till det andra. Det är härligt när man kan gå runt och kika runt hörnet och inte vara riktigt säker på vad man hittar där, iaf för oss som kikar in till dej, du har ju förstås koll på det mesta.

    Det känns i dina bilder att våren är på intågande hos dej, iaf rent mentalt och visuellt. Härligt! Här hos mej i Dalarna är det snöslask, inte nåt vidare, är det vinter så ska det vara -5/-10 och snöknarr.

    Ha en fin vecka, kramar Birgitta

    ReplyDelete
  12. Ja jag säger då det, vilket underbart rum!! Det måste vara väldigt härligt att få slå sig ner där och bara insupa allt strålande ljus som ger ny energi till kropp och själ de gråaste dagar :)

    UNDERBART!!!

    ReplyDelete
  13. Hi Helena,

    Just beautiful. Love your decoration!

    Wishing you a lovely day,
    Rozmeen

    ReplyDelete
  14. oh my god....it's a corner of beautiful.........serenity...and..dreams....my compliments..a kiss from sardinia ..Monica*

    ReplyDelete
  15. Åh, du har det så vackert! Får alltid lust att göra om HELA mitt hem när jag ser dina bilder:)
    Ha det gott!

    ReplyDelete
  16. For me your house is a dream!
    I love every detail!
    Franca

    ReplyDelete
  17. Hei Helena
    For en drøm av et hus du bor i....jeg liker alt jeg ser jeg..hi-hi. Xtra hyggelig er det jo at du ble fornøyd med putetrekket og dine takke ord til meg. Tusen, tusen takk..og igjen takk for dine trofaste kommentarer du legger igjen hos meg. Ja jeg kjenner nok litt til bloggtørke selv om dagen. Hodet mitt er helt et annet sted som du skjønner.....varmere strøk hadde vært noe. Men i dag gikk jeg en lang tur ute i stekende sol,og hørte lyden av snøen som smelter...deilig.
    Ønsker deg en fortsatt fin uke.
    Klem fra din bloggvenn

    ReplyDelete
  18. Vad mysigt!!! Gillar verkligen den vita fåtöljen;o)

    Kram Malin

    ReplyDelete
  19. Du har då det vackraste orangeri man kan tänka sig, vilket ljus! Och jättefint trägolv. Grattis till din fina vinst, det är en så fin kudde du vann. Underbara bilder som vanligt.
    Kramar
    AnnaMaria

    ReplyDelete
  20. Men var har du växterna?! Varför bor inte de i detta underbara, ljusa rum? Eller har man inget behov av ett ljust, frostfritt rum i England, går det bra ute? Oj, det var många frågor, ursäkta min nyfikenhet...
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    ReplyDelete
  21. Vilket vackert rum, en underbar vinterträdgård. Jag skulle behöva massor av det där ljuset, få känna att energin återvänder. Här är det bara snöslask och grått ute. Underbara bilder!

    Kram Dila

    ReplyDelete
  22. Oh what a lovely conservatory you have...

    somewhere peaceful, relaxed, and with a lovely garden view:)

    ReplyDelete
  23. Gomorron Helena
    Jodå ljusstakarna är i metall och vitmålade precis som du trodde. Inte målade av mig, dom var såna när jag köpte dom.
    Ha en fin dag, hoppas solen kommer lysa hos dig.
    Kramar
    AnnaMaria

    ReplyDelete
  24. Takk for så koselig kommentar hos meg!! Nydelig utsikt du har. Er jo nesten vår hos deg, bare det kan slutte å regne. Håper det gir seg snart da! Nydelige blomster og farver. Ha en skjønn dag!!

    ReplyDelete
  25. I love your quirky little conservatory, they are not my favourite things in the world but yours has a little funky nature going on I like with the different levels and shelving etc.

    I wrote on my blog yesterday about my desperate need to witness a little more Winter before Spring arrives and how others like you are willing in Spring with flower filled homes. Today here in Suffolk the sun is shining and the clouds have all but disappeared, I hope it is the same for you in your corner of England.
    xx

    ReplyDelete
  26. Du har et fantastisk hus og det er deilig med et conservatory. Her har det begynt a spire i blomsterbedene. Er vinteren over for iar????

    ha en flott kveld!
    klem Mette

    ReplyDelete
  27. Wow, Helena vilket härligt rum! Både väldigt vackert OCH perfekt för "ljusterapi"!
    För visst märker man att vi alla törstar efter ljuset nu!!! Tack o lov märker man att dagarna blir längre o längre:) Härligt! Idag stod jag och jobbade med solen stickande rakt i ögonen men jag sa till mej själv: Inte klaga nu;)))
    Antar att det går fort nu mot vår hos dej..?!
    Vet du vad att i lördags hade vi nästan -30 grader kallt!! Då är det lätt att hålla sej för skratt... Nu ligger vi på -6 grader, lite mer normalt;) Massor av snö kvar dock...
    Men allt har sin tid:)
    Ha en fin kväll! Kram Cilla

    ReplyDelete
  28. Vilket underbar rum ni har, känns som man sitter ute i trädgården, håller på för fullt och söker efter det där speciella utehuset till sommaren, vill ha ett glashus som ska liva med vår stora pool på Bossgård, blir nog inte lätt att hitta, visst har jag hittat helt underbara glashus men alldeles för dyra, ha det gott, kramen

    ReplyDelete
  29. vilket härligt uterum du har :) Gillar nivåskillnaden och att det är är en skön blandning av det nya glaspartierna med ett robust trägolv. Kram! /emma

    ReplyDelete
  30. I could do with some that wonderful conservatory light Helena. Living in a teeny cottage, light can be at a premium during the winter months. Mind you, at this very moment I'm sitting in my study gazing out over the rooftops at a pale blue sky, wispy cloud and a mellow sun! What a tonic!

    Loved your last post btw and agree with you about banishing winter and welcoming spring. I hate grey weather.

    Hope you get some sunshine days soon!

    Jeanne
    x

    ReplyDelete
  31. Hej på dig
    Underbara bilder...vill också önska dig en trvlig helg från Marias Hörna

    ReplyDelete
  32. Tänka sig, jag trodde jag hade lämnat en kommentar här, men inte.
    Skulle jättegärna vilja ha ett litet konservatorie (heter det så?) där ljuset flödar fritt. Samma färger och material som jag trivs i, vitt, och grönt och trä, det blir jag glad av.

    Jag kvävs nästan på morgonen om jag inte kan få in ljus i huset. Ganska o-Amerikanskt att inte dra för fönstrena på kvällen här (och även dagstid) som jag vägrar att göra. Bryr mig inte ett dugg om någon kan se in i mitt hus.

    Håller nog med om att takfläktar inte alltid är så fina. När vi flyttade in i vårat hus tog vi ut 3 på en gång, som vi ångrade lite senare, på sommaren för att vara exakt.

    Jag tror inte alls att våren viskar utanför, det är bara önsketankar, Helena. I alla fall så härskar Kung Bore så det förslår här på östkusten. Snöstorm efter snöstorm vräker ner på oss. Var tvungen att gräva fram brevlådan idag, och pojkarna fick sin tredje snödag (ingen skola) på tio dagar. Plus att måndag var en helgdag och så var det två sjukdagar för mina pojkar denna vecka. Me??? I've got cabin fever!!!

    Vilken tur du hade som vann den där fina kudden, den var ju helsnygg!!!

    Kramar och trevlig helg!

    ReplyDelete
  33. Hej Helena,

    Jag gillar din vårentusiasm. Känner att jag behöver en stor dos av den just nu. Är riktigt trött på vintern. Kanske är det den som gjort att jag känner mig helt tom på inspiration och blogglust..? Vilken tur att jag tittade in till dig och får ta del av dina fina bilder och av ljusterapin du bjuder på. Nu känns det bättre. Kanske energin äntligen återkommer...

    Stor kram - Sanna

    ReplyDelete

Dearest reader, I am sorry you have to go through the extra trouble of word verification to leave a comment here. After having received around 250 spam comments for each post recently, I have unfortunately had to add this filter.

Thank you so much for your comments!