Thursday 27 May 2010

A Great Lady...

Yes, she has figured on the Swenglish blog before...

... Mother Nature herself, who creates what human artists can only dream of...

See how gently she holds the Iris offspring, as if with two maternal, protective hands, until the newborn bud is ready to enter the world on its own and spread its petal wings...

And how human the delicate details of the adult flower look, the veins on the petals, the petals who in turn resemble tongues, or raised arms over an imaginary head, or body parts whose names are far too intimate to voice in a blog aimed at a family audience...

These irises (?) were picked on one of my recent evening walks. They grew by the side of the road, far away from any house or garden, and despite looking very tired, I could not resist bringing three stems with me home.

Even in their wilting stage, I find them breath-takingly stunning. In the photo above, some of the tired petals look like sleeping butterflies to me, with folded wings. Or am I just having a "Rothshield moment"? (The psychological test where you talk about what you see in a smeared-out ink blob, having folded a piece of paper in half after placing a blob of paint or ink in the middle.)

It does not matter what I may read into these blue babes, because what I see is beauty in its purest shape.

Mother Nature - my kind of artist...


13 comments:

  1. Ja, jag håller verkligen med dej - naturen är en oslagbar konsnär!
    Underbara iris och som du själv beskriver den och får oss att SE!
    Tack för att du delade med dej!
    Kram
    Lisa

    ReplyDelete
  2. Iris är en favorit här hemma o du beskrev den väldigt vackert o naturen är oslagbar o väldigt självläkande :)
    tack för dina underbara tankar
    kram Åsa

    ReplyDelete
  3. Woow the irisen are lovely.
    And you pickt them up in de wild?? its wunderful.
    I love them!!
    and what a nice photos you made of them
    Have a verry nice day
    Yolanda

    ReplyDelete
  4. It sure is beauty in the purest shape!!!

    ReplyDelete
  5. Beautiful irises !! Helena..........i love them !!! i love flowers...............it's my life !!

    New banner??? i find it so nice !!!

    Happy day darling.....hugs from Ria...........

    ReplyDelete
  6. Nu blir jag avis, mina irisar har inte alls kommit så långt (bara i knoppstadiet). De är underbara, som riktiga madamer!

    ReplyDelete
  7. Hej vännen!

    Vilka vackra iris-bilder du bjuder på idag. :) Det är en blomma som bara gör en glad på alla tänkbara sätt och vad härligt att ha dem växande vilt. :) Själv har jag iris i min köksträdgård men de har ännu inte slagit ut. Den vackra blomsterprakten håller vi på ett tag till. :)

    Sköt om dig Helena och ha en riktigt fin sommarkväll! :)

    Kram Lotta

    ReplyDelete
  8. Hej!
    Du Har ny Fantastisk sidhuvud, som mig, o)
    Underbara bilder OCH Vacker text!

    Kram Malin

    ReplyDelete
  9. Underbara ladies, så vacker blå färg. Och att hitta dem växande vid vägkanten vilken lycka. Tråget du lagt dem i är inte så tokigt det heller.
    Ha en fin helg
    Kram
    Annelie

    ReplyDelete
  10. Så vacker irisen är. Snyggt fotograferad oxå. Det ljusblå gör sig så fint mot den gråa 'trä-färgen'. Sedan gillar jag din header med clematisen. Utsökt vacker. Det måste vara en clematis montana, men vilken?

    ReplyDelete
  11. Ny header ser jag. Vad du pysslar och håller på.
    Lustigt att hitta iris lite vilt sådär.
    Själv har jag ingen riktig koll på var man får gå här i USA och hur och vad man får plocka.
    Håller med om att moder natur är fantastisk, och det är faktiskt inte förrän jag började fota och blogga som jag har lärt mig mer och SETT mer i naturen. Du vet man kan se, och man kan SE.
    Har inte sett irisen som du beskriver förrän jag läste dina ord. Väldigt fint Helena.

    Blir lite fundersam, trodde att du hade packat väskor.

    Har haft himla mycket att göra på senaste. Bloggandet har blivit lidande. :(
    Idag ska jag hjälpa till i skolan igen på deras fied day och sedan iväg för att gratta svärmor.

    Ha det så himla gott.

    Kramar från Annelie

    ReplyDelete
  12. Underbara blomma- Irisen, så spröd, skir och vacker. Den tillsammans med Rhododendron är min mans favoriter. Han kallar R för "prinsessorna i dungen" och sköter om dom som små spädbarn...Visst är naturen underbar. Har precis kommit in från vår trädgård där jag varit ut med aska från ö-spisen för att ge pionerna och kunde inte bara gå in sen... fortsatte vandra runt i regnet och plockade bland allt det gröna.

    ReplyDelete
  13. Hej Helena,

    Vackra ord. Jag kom att tänka på en fjäril som tar sig ur en kokong och vecklar ut sina vingar när jag läste din beskrivning :)

    Trevlig helg,
    Sanna

    ReplyDelete

Dearest reader, I am sorry you have to go through the extra trouble of word verification to leave a comment here. After having received around 250 spam comments for each post recently, I have unfortunately had to add this filter.

Thank you so much for your comments!