Monday 24 May 2010


Time...

Dearest blogreaders,

Since I started blogging a few months ago, my ambition has been to post something every day, and with the exception of a few days when my laptop had crashed, The Swenglish Home has indeed made itself heard in the blog universe on a daily basis. The joy of reading lovely comments of old readers and new have fuelled my efforts, and some fellow bloggers have become friends, with whom the daily exchange of thoughts and kindness brings joy and positive energy.

Lately, especially with the glorious weather ushering young and old outside, and with the garden out-shouting the interior of the house in its need for attention, trying to keep up the daily blogging is proving rather tricky. Adding to that work, craft projects and a family, all moderately or profoundly neglected recently, well, a change is called for.

So, dear readers, from now on my blog entries might not appear every day, and my comments on your blogs may be found more scarcely, because I am taking some time to catch up with loved ones and with life, and to...

... blow dandelions!

( I am very fond of clocks, scruffy by time and neglect or scruffified to look the part, and the one above hangs at the top of the stairs to the first floor. The ocean of dandelions above could be found a few weeks ago just above the village of Castle Combe - whose church can be seen in the distance.)

20 comments:

  1. Hej Helena!

    Sunt beslut.... Oj, har du gjort ett inlägg varje dag (nästan...) Imponerande.... Har också bara bloggat några månader men kanske gjort ett inlägg varannan eller var tredje dag. Det har känts som en bra rytm. Men vi får väl se i sommar hur det blir :-)

    Vilken underbar bild med kyrkan i bakgrunden..... Som från en saga. Det måste vara helt fantastiskt att ha sådana miljöer i närheten där du bor......

    Livet innehåller så många delar man vill hinna med. Emellanåt är det bra att stanna upp och prioritera. Det lätt att man annars fastnar i en tidsfälla där mer och mer ska hinnas med på samma tid. Det kan vara superduperroliga saker (som att blogga... :-)), men som bara ibland blir för mycket. Att bara vara och leva och må är så viktigt. Tid med barnen och familjen OCH sig själv - utan prestationskrav..... är ovärderligt.....

    Så igen - sunt beslut Helena - låter mycket klokt!!

    Kram
    /Charlotte

    ReplyDelete
  2. Hade jag bott i ENngland, så tror jag att jag inte hunnnit jobba alls... bara åkt runt och letat vyer som den där ovan:-) Heeeeelt ljuuuuvliiiig!!

    Ha det skönt i maskrosfälten!

    ReplyDelete
  3. I will certainly miss reading your daily updates, Helena, but Family must come first! I'll look forward to your next update and gorgeous photos which make me dream of England every time!

    Love your clock too, it's beautiful!

    ReplyDelete
  4. I can very well imagine how difficult it must be to blog every day and I know for sure that I couldn't do it, I'm content when I get around to do one big post once or sometimes twice a month. Of course family and enjoying life in every possible way has always to come first!

    Oh Helena that soft blueish Paris Hotel clock with the signs of age is to die for! And the picture of the dandelion meadow with gorgeous Castle Comb in the back is too! You are so lucky to live in such a beautiful surrounding!

    Sending you warmest wishes from Germany
    Carola

    ReplyDelete
  5. Instämmer med Charlotte, livet innehåller ju så mycket mer än bara bloggandet så ibland måste man ta en paus. Har dock njutit av alla dina inlägg sen jag hittade till dig genom Lotta, enormt vackert landskap du bor i. Sköt om dig och de dina.
    Kram Suzan

    ReplyDelete
  6. njut, njut av livets goda och känn ingen press, det är vad jag försöker intala mig själv när det gått 2-4 dagar utan inlägg. om det ska kännas som ett måste så är det lika bra att lägga ner, familjen och vännerna närmast är absolut det viktigaste vi har.
    lev livet så ses vi när vi har tid:)
    varma kramar marie

    ReplyDelete
  7. Blogging every day is REALLY hard to sustain, plus it can seem forced (in my experience of my own writing). I reckon just blog what you feel like blogging, when you feel like blogging it. Who needs MORE guilt and stress in their life?

    ReplyDelete
  8. Fantastiskt fina foton! Bara älskar din fina klocka. Det är klart att du skall "fånga dagen" och njuta av den underbara årstid vi har nu, och inte känna dig tvingad att blogga.

    ReplyDelete
  9. I don't know how you mange it everyday up until now. Your blog is lovely, I have enjoyed looking at it.
    Warm wishes
    Isabelle x

    ReplyDelete
  10. Every day ??!! that's not possible for me...........!!how do you manage that until now??

    Relax ......find your way..........happy sunny day...........hugs from Ria

    ReplyDelete
  11. Jag har också varit imponerad av din bloggmängd - gör bara vad som känns rätt för dig! Vi har haft fantastiskt väder här sista tiden och jag har valt att njuta av sol och sommarkänsla (och inte gjort ett enda inlägg på en vecka, ja, det har du nog märkt).

    ps....och du har rätt, jag säger absolut inget jag inte menar ;-)

    ReplyDelete
  12. Ta dig tid att lukta på blommorna och hinna leva här och nu.
    Så vacker bild med överblommade maskrosor. Ja allt är så vackert nu.

    Ha det gott!
    Kram Margareta

    ReplyDelete
  13. Hej min vän!

    Njut av livet, din familj, ditt hem och den ljuvliga miljö ni bor i och blogga bara precis när du känner för det. Jag kommer sakna dina dagliga inlägg men jag har hellre en lycklig bloggvän som mår bra. Och bloggande ska bara handla om att det är roligt. När det blir ett måste eller något jobbigt då är det nog dags att finna glädjen igen.

    Och jag förstår precis hur du känner det Helena. Jag har ju hängt med dig länge nu (fast vi båda bara har bloggat några månader ;) ) och jag vet ju att du skriver varje dag vilket jag själv också har gjort. Och jag känner också att det inte blir uppdateringar varje dag hos mig den närmsta tiden. Det har ju börjat bli lite uppehåll nu när det är så mycket annat som kräver uppmärksamhet och så mycket som man vill hinna med. Livet består ju av så många härliga saker! :)

    Så du behöver absolut inte förklara eller be om ursäkt vännen. Skriv precis när du känner för det. Vi som besöker dig kommer fortsätta att titta in här lika ofta iallafall och bli lika glada varje gång det finns ett inlägg från dig. :)

    Själv blir jag lika glad varje gång jag kikar in här eller då jag ser att du har varit inne hos mig och lämnat en kommentar. Det är härligt att man via bloggvärlden kan finna underbara vänner som förgyller ens vardag på det viset. Och det förändras ju inte beroende på hur ofta man skriver på sin blogg, eller hur?

    Tack för att du finns och delar med dig av din vardag, dina vackra bilder och underbara texter.

    Sköt om dig!
    Kram Lotta

    Ps. läppstiftet fick följa med mig in i den nya veckan också. ;)

    ReplyDelete
  14. Vad skönt!
    Nu blir det ju lite mindre stressigt för oss som läser din blog också, och vi behöver inte känna avund och "men gud, hur klarar den människan av att slänga upp ett nytt snyggt inlägg varje dag" och nu-måste-jag-också-hitta-på-något-känslan. ;)

    Och bara för att man inte bor i Sverige så får man inte glömma bort att lagom e bäst. Så är det bara.

    Skämt å sido. Det låter som ett riktigt förnuftigt och hälsosamt beslut!

    Det verkar faktist som om många i bloggvärlden har hittat ut i naturen nu i alla fall, och spenderar lite mindre tid vid datan. Vet att jag gör det i alla fall.

    Passa på och njut av denna härliga årstid och av din familj.

    Nu måste jag baka brownies som ska säljas på skolans picnic ikväll. Hur ska jag hålla mig från att slicka skålen? Browniesmet är godare än brownies.

    Kram kram kram kram

    ReplyDelete
  15. Hej!

    Ja tänka sig vad en blogg kan skänka värme och glädje :)

    Och det tack vare alla underbara människor som lämnar små avtryck i form av kommentarer som man blir så glad av att läsa :)

    Det är ju med spänning man kikar in på sin blogg varje dag och alltid blir jag lika glad när någon tycker om det jag visar eller skriver så pass att det väljer att ta sig tid någon minut för att skriva en kommentar, dela sina tankar och ideér med en :)

    Vilken otroligt vacker klocka du visar, man ska verkligen ta sig tid att njuta här i livet :)

    kram!

    ReplyDelete
  16. Hej!!
    Skulle inte hinna göra inlägg varje dag....Klokt beslut! Tycker det är för ofta, man hinner inte läsa Alla sina favoriter;o) Jag brukar köra varannan dag i snitt!!

    Njut kvällen;o)
    Kram Kram Malin

    ReplyDelete
  17. De överblommade maskrosorna ser ut som dansande älvor som svävar över ängen- så vackert ( att maskrosor kan vara så vackert, det trodde inte jag)
    Du gör helt rätt i att låta livet o de dina få första plats. Go girl
    Ha en fin vecka o njut av livet
    Kram
    Annelie

    ReplyDelete
  18. Ja vist är det kul att blogga, men det tar mer tid än man tror. Att varva ner inför sommaren är för många av oss ett måste för att hinna med den viktiga familjetiden och massa annat.
    Men jag hoppas att det inte kommer dröjer för långt mellan dina inlägg för din blogg är ju så inspirerande.
    Önskar dig en bra start på veckan
    Fia

    ReplyDelete
  19. What a nice blog you have.
    Love the things i see!!
    I will follow your blog!
    Have a verry nice evening!!
    Yolanda

    ReplyDelete
  20. Det gjør du klokt i!! Det er utfordrende å lage mange innlegg ,for en vil jo så gjerne svare alle som er innom også er det så inspirerende å besøke andres blogger også...
    Jeg er iallefall glad jeg fant bloggen din og titter innom så ofte jeg kan! Ha en flott uke med familien din du!!
    STor klem fra Anette♥

    ReplyDelete

Dearest reader, I am sorry you have to go through the extra trouble of word verification to leave a comment here. After having received around 250 spam comments for each post recently, I have unfortunately had to add this filter.

Thank you so much for your comments!