Tuesday 8 June 2010

An anti-materialist defeat...


Inspired by some healthily non-materialist friends in Sweden, my ambition was to not return to the UK laden with new purchases. In a non-consumerism spirit, at least try to aim for recycled items if at all attempting shopping. Hm, success rate on that attempt? Sadly compatible to Sweden's Eurovision Song Contest results...


Sweden is absolutely swimming in beautiful accessories at the moment, and this candelabra in the garden centre chain of shops "Plantagen" looked exactly like the one I have been dreaming of for a long time. Shopping craving vs Anti-materialist efforts: One-Nil.

This beautiful little note book with the text "But he that dares not grasp the thorn, should never crave the rose", was a gift from Lotten, together with the lambs' ear egg in yesterday's blog entry and the sweet miniature bottles below, so they do not count in this little duel of values... The score: still One-Nil.



The more perceptive among you may have noticed a new member of the - I admit - extensive Swenglish cushion family, the C'est La Vie (C L V) cushion in the middle. Yes, guilty as charged. Indeed bought -for a surprisingly modest sum, but still bought - in a small shop in Uppsala.

Oh bother. Final score not looking very impressive. Shopoholic cruisade: Two - Antimaterialist success rate: Nil. Zero. Not a sausage. Nada.

Inside, the battle between the good values and the girl liking her "pretties" goes on. I shall try harder next time.


11 comments:

  1. Otroligt vackert och behagligt rum, det andas verkligen lugn :)

    Trägolvet ger stor karaktär till rummet och de övriga trä och naturmaterialen gillar jag skarpt i din inredning, känns som om naturen kommit in.

    På Plantagen kan man hitta mkt fint, ljusstaken var verkligen maffig! Man kanske skulle ta sig en tur dit idag, jag ska ändå åt det hållet :)

    Och de vackra kuddfodralen med Petuniatexte är ju så vackra, har ett själv men ska få tag på ytterligare ett tänkte jag.

    Va roligt att besöket i Sverige var så lyckat och att du hade trevligt med Lotten!

    Ha nu en riktigt skön dag!

    ReplyDelete
  2. Z wielka przyjemnością zaglądam do ciebie, śliczny blog.

    Szkoda ,że nie wszystko rozumiem ale chociaż popatrzę na zdjęcia.

    Słoneczne pozdrowienia przesyłam z Polski

    ReplyDelete
  3. Helena!! SÅ vakkert i stuen din...me like♥
    Skjønner godt at du måtte handle med deg litt hjem..ingen tvil om at Sverige (og Norge og Danmark) har butikker som bugner av sånt vi liker!!! Ideen om gjenbruk og det å ikke kjøpe så mange ting..har SÅ sansen,men jeg svikter stadig vekk. Er jo så mye fint....:-)
    Jeg er hjemme med syk minstemann,akkurat nå sover han på sofaen med bøtta ved siden av seg,stakkars liten.
    Håper alt er bra med deg og guttene!!
    Stor klem

    ReplyDelete
  4. Vilken underbar kandelaber du hittat. Nej, inte är det lätt att leva minimalisitiskt så mycket fint som det finns, haha.

    Härlig blogg du har. Finns mycket mer att kika på så det är bäst att sätta igång.
    Hoppas du har en bra dag.
    Kram Elzie

    ReplyDelete
  5. Inte ska man avstå när man hittar så fina saker.. förstår dig precis! :)

    Ha det gott, kram Marie

    ReplyDelete
  6. Lessen att du har krångel med att synas i blogrollen. Tyvärr vet jag inte hur jag kan hjälpa. Googla problemet kanske?

    Skrattade gott åt ditt non materialistic attempt likaså åt dess jämförelse med schlager festivalen.

    Vilka gulliga gåvor från Lotten, och så eftertänksamma. Perfekt för små enkla blommor.

    När man är ute och reser, det är ju då du skall passa på och shoppa. Som svensk så måste du ju sprida Sverige, och göra ditt hem så pass hemtrevligt att du inte längtar hem. Och, eh, vad mer för ursäkter kan jag hitta på... jo - du är ju i Sverige så sällan, och du behövde verkligen dessa saker. Eller hur? Åsså mådde du ju så himla bra när du shoppade. Retail Therapy. Mmhm. Yup.

    Sen kan du ju försöka nu igen när du är hemma.

    Kramkramkram

    Annelie

    ReplyDelete
  7. Hej Helena,

    Fina grejer du har handlat. Jag är inne på Annelies linje att du är "hemma" så vääldigt sällan så då måste du ju omge dig med dina "svenska" saker ;)

    Så tråkigt att ni har så kort sommarlov och så sent?! Tack för berömmet om bakverken, är en bakglad amatör :)

    -Sanna

    ReplyDelete
  8. Hejsan!

    Jag höll på å testa lite med en blogg på blogspot så det va visst den du hittade till :-)

    Jag har nu tagit bort den som jag bara lekte lite med och det är alltså levinda.blogg.se som gäller där du kommenterade sist.

    Ja du har verkligen lyckats nå ut med det lugn du vill skapa. Jag är jätteglad att jag har hittat din blogg för den går rätt in i mitt hjärta :-)

    Ha det gott!

    ReplyDelete
  9. Hej!
    Wow vilket vackert rum du har...jag skulle vilja ha varenda pinal, helt i min stil.
    Hoppas du har det gott!/Kramsiar Linda

    ReplyDelete
  10. Hej vännen!

    Precis som jag anade hade du med dig en mängd fina saker hem. ;) Att du skulle kunna låta bli trodde jag inte på för en sekund. ;) Jag är ledsen vännen, men du har ett öga för vackra saker som passar in i ditt fina hem och precis som du säger går det just nu att hitta många av de saker du gillar här i Sverige. ;) Men du behöver inte vara orolig Helena, ert hem utstrålar sådan harmoni och kärlek och det ser definitivt inte ut som det bor en shopoholic där utan någon som tycker väldigt mycket om sitt hem och inreder det på ett väldigt smakfullt sätt med saker som betyder mycket för personen i fråga. :)

    Plantagen har faktiskt en hel del fina saker. Där hittade jag för en tid sedan fina kuddar till vår kökssoffa. :)

    Ha det så bra vännen och sköt om dig! :)
    Kram Lotta

    ReplyDelete
  11. Bekymra dig inte - jag är inte säker på vem som vann....
    Gissar att du hittade massor av saker som du ville köpa, men som du inte köpte. Det blir många poäng till den antimaterialistiska sidan eller hur...;-)

    Allt beror på hur man ser det;-)
    Men tanken är god, de flesta av oss har prylar så att det räcker och blir över!

    /Anneli

    ReplyDelete

Dearest reader, I am sorry you have to go through the extra trouble of word verification to leave a comment here. After having received around 250 spam comments for each post recently, I have unfortunately had to add this filter.

Thank you so much for your comments!